torsdag 16 augusti 2012

PET

Riktig högsommarvärme ända sedan vi kom hem ifrån Kassa. Tyvärr innebar Monicas semesterslut att vi flyttade hem till Gammelstad i söndags så några frukostar utomhus har ändå inte blivit av, dock middagar...

I tisdags gick jag ut i värmen och spelade 5 hål med dubbla bollar. Tio spelade hål från röd tee gick jag 12 över par, vilket kändes riktigt bra. Jag spelar som gummorna på klubben; rakt och 100 m. Då blir det oftast en boggie. Svettades som en gris i värmen och var ganska tagen efteråt, fick t o m feber på eftermiddagen men en natts sömn botade den.

Provtagning utan några större förändringar eller överraskningar i morse och sedan på eftermiddagen läkarbesök med info om resultatet av förra veckans PET-röntgen. Positivt var att det inte längre syntes någon "metabolism" i levern längre. Negativt att det ändå syns lite här och där i ryggen och höfterna. Gällande njurarna kan de inte ge någon bedömning eftersom det alltid är hög aktivitet där. Nu säger läkaren att det är rätt tveksamt vad man ser, det kan lika gärna vara inflammationer som lyses upp på bilden (exv i min skuldra..). Slutsatsen är dock helt klar: det finns kvar leukemiceller och de skall behandlas.

Vi hade bett om att få vårt fall bedömt av Karolinska i Huddinge som en second opinion och det muntliga svaret därifrån är att det är en god idé det som Umeå tidigare föreslagit, dvs en underhållande behandling med cellgiftet Vidasa och fler DLI-påfyllningar. Vidasa är en lättare form av cellgift och kommer inte bota mig utan, förhoppningsvis, hålla sjukdomen i schack. Jag mår ju trots allt bra, vilket jag gjort närmast hela tiden de senaste 1,5 åren med undantag för de gånger jag åkt på feber eller hjärtrusning som bieffekt av gifterna eller då njurarna sviktade. Vidasa kommer, om allt fungerar, tas på dagvården med en dos på någon timme under ca en vecka. Detta görs om sedan med ca 4 veckors mellanrum.

Mellan sjukhusbesöken idag har jag haft besök i stugan av två älvbadare. Agnes är på kollo med morfar och fick honom att hoppa från bryggan. Vi plockade en del smultron och jordgubbar, krusbären behöver dock några veckor till innan de är färdiga.

/Mika

Fredagsmys med energidrink.
Lördagmys ute på golfbanan med storebror.

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att du fått besked och att det finns ett sätt att hålla leukemin i shack. Kommer James Dean svallet tillbaka eller är det Kojak som gäller? Jag skall knåpa ihop en veganmiddag ngn kväll.

    Kram Sanne!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du fått besked och att det finns ett sätt att hålla leukemin i shack. Kommer James Dean svallet tillbaka eller är det Kojak som gäller? Jag skall knåpa ihop en veganmiddag ngn kväll.

    Kram Sanne!

    SvaraRadera
  3. Har i dag varit i den stora staden på möte med hjärntrusten,..många hälsningar till dig. Johan Lindqvist ringde på em från Arriva där han numer arbetar med upphandlingar, .. han hälsar.
    Hoppas ni snart får era krusbär mogna, .. bästa bären i trädgården.

    Sköt om er !

    SvaraRadera
  4. Man undrar ju, kan dina ändrade kostvanor ligga till grund för att levern nu är bättre? Mat går ju genom levern på ett helt annat sätt än ryggdelar påverkas av kost, tänker jag. Men jag är ju sannerligen inget proffs på sånt där.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Jag kör avokadosmoothie till frukost nu varje dag. Jättebra, är inte ens sugen på morgonmackan längre!

      Radera
  5. Hej Micke!
    Jag har följt din vandring och fått veta lite av Björn om dig men nu har jag själv läst i eran blogg och jag beundrar er för att ni kämpar.
    Ha en bra helg
    Tord

    SvaraRadera