fredag 8 juli 2011

Sol, sol, sol

Solen gassar på för tredje veckan på raken, långa kvällar på verandan med ett glas vin.

I veckan har vi hunnit fira älskade hustrun. Det har varit lite varmt så Monne har tävlat en dag och jag och Pecka har gått nio hål med Joe och Calle, det gick bra att gå i vårt något lusiga tempo.

Umeå t o r igår för provtagning. Alla värden ser bra ut och går åt rätt håll. Vita ligger nu på 4,0 och trombocyter över 200, båda anses då som normalvärden. Hb ligger bara strax över 100 men eftersom jag nu har Peckas benmärg så produceras nu mina nya blodceller som A-blodgrupp. De gamla 0-typen lever kvar och bekämpar de nya cellerna ännu en tid.

Benmärgsprovet tog rejält ont denna gång, bedövningen tog förmodligen lite dåligt. Läkaren såg hur skinkorna vibrerade och var på väg att avbryta men jag tyckte att hon skulle göra färdigt, det rör ju sig bara om en minut. Hon var lite sur efteråt och tyckte att jag måste begära mer bedövning om det smärtar. Det är nog lite läkarprestige i att det skall fungera smärtfritt?

Vi får inga svar på benmärgen förrän vi åker ner nästa torsdag.

Sommarens boktips är "One day" av David Nicholls. Smart upplägg och storyn puttrar på trevligt tills de sista kapitlen då man får ett slag i magen. Satt i taxin på väg hem igår och snörvlade när jag läste slutet...(utan att avslöja för  mycket..?)

/Mika

6 kommentarer:

  1. hej nu har norrmannen fixat och det fungerar i lagården, nu kan jag både läsa och blogga.

    SvaraRadera
  2. Hurra för värdena åt rätt håll!
    Skönt att läsa att ni njuter av sommaren i stugan.
    Torsdagens svar ska bli bra - vi skickar allt gott vi har som positiv energi!
    /Många kramar från Martin och Johanna

    SvaraRadera
  3. Varning !

    Nyss hemkommen från ett kort besök hos en granne, .. bonde 87 år och hans fjälla 85 år och bördig från Smedsbyn nordost Boden, .. tror jag. Mitt i kaffepratet kom hon in på invandringspolitiken där hennes syn på invandrare får Sverigedemokraterna att framstå som Scouter. Ni måste se upp så inte Smedsbyn blir ett nytt Sjöbo.

    Bra att du kan ladda batterierna under fantastiska sommardygn och ni tycks ha varmare än oss även om vi legat i värmebälte utan regn, .. Söderhamn drar ofta fördel av viss föneffekt dvs molnen blir utknuffade till kommungränsen med hjälp av havsvindarna.

    Min semester varvas meed arbete, .. dock får jag den ledighet jag tycker jag behöver. Hann förra veckan med Hemavan och orkideer i deras fjällträdgård följt av Brönnösund, syd Mo i Rana, väg 17 atlantkusten.
    Väl hemma efter barnbarn och bilåkande känns det helt underbart att på kvällen sitta på verandan och lyssna på tystnaden, .. o ev ett glas gott vin.

    Ha det fortsatt så bra du/ni själva kan ordna det, .. håller tummarna inför provtagningan.

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Hemkomna efter Bulgarien och njuter av den norrbottniska sommarvärmen. Kina åker till Georgien av alla ställen imorgon (vad är det för fel på vanlig charter?) Härligt att värdena går åt rätt håll. Håller tummarna för ett positivt provsvar på torsdag. "En dag" har vi som bok i bokcirkeln men jag har inte börjat läsa ännu. Klämde två deckare istället; en Nesbö Smärtans Hus och Mässa för de döda, den sistnämnda var riktigt bra. Ha det så bra och så ses vi snart hoppas jag. Kramar från Smedkorken 3

    SvaraRadera
  5. Hej älskade barn!

    Hoppas ni har haft en fin vecka och att alla mår så bra det bara går.

    Jag har bara tagit benmärgsprov en gång på vardera skinkan och tyckte det tog ont. Tror att du är "ärrad" efter så många gånger så därför smärtar det nog mer nu. Så begär rikligt med bedövning nästa gång!

    Hoppas morgondagens resa visar positiva resultat. Vi har dig i våra tankar och försöker med allt vi förmår föra över positiv energi till dig.

    Kramar från oss två/ Eivor

    SvaraRadera
  6. Godmorgon älskade barn. Ni sitter i taxin på väg till Umeå. Från Kassa kommer också positiv energi. Kram mamma Karin m Harry. PS tänker på er HELA dagen DS

    SvaraRadera