lördag 27 augusti 2011

weekly update

Fått lite skäll från läsare i Dublin att bloggen känns som en tidning med samma upplaga dag efter dag, med all rätt får man väl säga men det har inte känts så där jätteangeläget att orera om mitt liv då jag inte är så där jättesjuk.

Nåväl, mitt magont har hållit i sig med magknip, lite mat och någon vomering då och då. Framåt onsdag så kände jag mig rejält sur i magen och kom ihåg hur de fixade det i Sunderbyn med Omeprazol (typ Losec). Ringde Umeå som godkände användande och det blev genast bättre, nu efter 3-4 dagars användning så är jag i princip besvärsfri. Förmodligen har väl magen rasat ihop i någon sorts katarr av allt pillerätande.

Mest skrämmande var egentligen hur utslagen jag blev av lite magont och dåligt näringsintag. Jag låg på soffan och sov hela helgen då Monne och barnen var i Stockholm och har haft noll ork ända fram till torsdag. Uppenbarligen har inte kroppen någon direkt reserv.

Provade göra armhävningar härom dagen för att kolla vilken styrka man besitter. Med nöd och näppe kom jag upp en gång! Inte undra på att ALLA järnklubbor går 100 meter.

Värden ligger ungefär så här: Hb 120, Vita 4,4 samt trombocyter ca 145. Helt OK förutom Hb som är lågt, dock tillräckligt högt för att kunna tömmas på blod, vilket jag blev i måndags. Resultatet blev att mitt järnvärde halverades! Ligger fortfarande ca 20 ggr normalvärdet, men vi planerar en tömning varje vecka tills järnnivån ligger rätt.

Levervärdena har de sista 3 mätningarna gått ner en aning varje gång. Högt fortfarande men nu definitivt under kontroll.

Värmen har återkommit idag och efter morgonens golfrunda i Rutvik så åkte vi till stugan och plockade ihop lite prylar samt letade vår kanot som försvunnit efter Vattenfalls senaste vattensläpp. Hela stranden inklusive studsmatta ligger under vatten nu och kanoten hittade vi inte trots att vi åkte halvvägs ner till Avan med båten. Monne frågade om vi hade bensin när vi drog iväg och jag sade att det var lungt. 50 meter från hemmastranden dog motorn av soppatorsk. Hade detta hänt en minut tidigare så hade vi fått flyta ner till Gammelstad, vi hade omöjligen lyckats ro uppströms till stugan.

Senaste projektet är att haka på nya trenden för coola killar och börja baka surdegsbröd. När jag började söka recept mm så fann jag en djungel därute. Det finns forum där folk på allvar håller på och diskutera hur många timmar mellan man skall vända sin deg och om jäskorg verkligen är rätt metod samt det absoluta behovet av att ha en baksten.

Nåväl, jag genar lite i kurvorna och fick klart godkänt av barnen för första varianten som var ett vitt bröd utan den smak och seghet jag skulle vilja ha. Nu ligger ett mörkt bröd på svalning och väntar på att Monne återkommer från Statoil med ett paket Bregott. Får återkomma med betyg, men det ser bra ut.

/Lightning Bolt

5 kommentarer:

  1. Omeprazol är en fantastisk medicin, skönt att du kom på det knepet!

    Kul att höra att du börjat baka. Surdegsbröd är ju grymt inne här i storstaden. Finns t o m degdagis - som tar hand om jäsningen när du är på semester! Kanske en business för er?!

    SvaraRadera
  2. Skönt att se att denna blogg är up and running igen. Längtar till Norrland. Varit på rugby idag. Sista träningskampen innan VM. Förlust 20-9 hemma mot England, inte bra. Irland som i våras såg ut son det största hotet mot Nya Zeeland har haft en urusel uppvärmning. 4 raka förluster. Skottland (ska aldrig hända), 2 ggr Frankrike (Frankrike är bra men åtminstone 1 seger hade varit bra), samt nu England.. (England hemma brukar aldrig innebära förlust). Enda hoppet är att Irland hittills inte haft det bästa laget på bena en enda gång. Mycket skador, tyvärr, i rugby, och nyckelspelare på varje position. Hursomhelst, försäsongen är bra för oddset. Jag sätter en tusing på Irland. Det bör räcka till nästa semester. Det börjar möjligen bli sent men om jag får en son är det rugby för honom som gäller. Sean eller Dean (från Youngblood) blir namnet.

    SvaraRadera
  3. Degdagis? Det här är värre än jag kunde föreställa mig.

    Kan man, i denna kommentar, ana en tillökning på gång? Btw, blir det inte rugby om det blir en dotter??

    SvaraRadera
  4. Surdegshotellet på Södermalm:

    http://city.se/emil/2011/04/28/stockholm-far-varldens-forsta-surdegshotell/

    SvaraRadera
  5. Vad är ett surdegshotell?
    – Det är ett ställe där man kan lämna in sin surdeg, så matar vi den varje dag. En surdeg behöver kärlek och näring. Det kan man inte ge om man åker på semester. Det är lite som att grannen vattnar ens blommor. Folk är väldigt noggranna med sina surdegar.

    De tar 200 kr per vecka.

    Vänta tills trenden slår sig fast i Luleå, och då slår ni till!

    SvaraRadera