torsdag 19 juli 2012

Matfunderingar

Liten uppdatering då.... det rullar väl på som det är tänkt, mina vita blodkroppar är så låga att de ej går att mäta och har varit så i ungefär en vecka nu. Enligt läkaren Lena så har jag fått en dunderkur och att ett par veckors isolering är att räkna med. Nu är jag ju inte speciellt isolerad annat än att jag måste ha koll på maten. Endast uppvärmd mat och skalade frukter/grönsaker.

Matsedelsfrågan gör mig lite stressad, vad skall tillagas som följer det basiska tänket i syra/bas-balansen? Dessutom uppvärmt? Det är tur att min kära hustru lagt sin själ och hjärta i detta och skapar nya kreationer varje dag. Ett annat aber som dykt upp är att jag, sedan några dagar tillbaka, inte känner någon saltsmak. Jag kan salta och salta utan att jag får det att smaka salt. För att undvika översaltning så kollar jag med Monica om det är nog saltat och sedan äta, trots att det ibland kan kännas lite syrligt och beskt.

Blodvärdet har hållit sig över 80 hela tiden så något extra blod har jag inte behövt, trombocyter har vi fyllt på ett par gånger. Jag är så lite som möjligt på sjukhuset men har sovit där de senaste nätterna då min sänka började stiga och de ville ge antibiotika intravenöst var 8:e timme. Så nu åker jag in kl 16 och får min shot och sedan till kvällen eftersom jag får påfyllning kl 24 och kl 08. Då får vi även prover tagna under morgontimmarna och vi har aktuella värden tills läkarenronden går omkring kl 10.

Det har varit några fina dagar, som tur är för eftersom resten av familjen snörvlar så kan vi hålla oss utomhus så jag minimerar tiden bland bacillerna. Idag blev det lite tristare väder så vi åkte in till Gammelstad, barnen började genast spela/skypa och vi slötittar på British Open.

/Mika



Recept på en god grön drink. Vi har prövat den med varierande innehåll.

4 kommentarer:

  1. Monne kan skriva en egen receptbok snart! Vad skönt att ni kunnat vara hemma och i stugan en del. Hoppas på lagomt skönt sommarväder till er så att ni kan fortsätta vara i stugan tillsammans, snorfamiljen!

    Kram till er! /Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Gör linssoppan jag skickade recept på! Den är så god att jag äter den cirka tre gånger i veckan nu.. Koriander gör halva grejen, och en skvätt vinäger i!

    Annars är det väldigt gott med currygrytor också;

    Stek vitlök, lök och quornbitar tillsammans med olja och rödcurry och spiskummin (det är alltid viktigt att komplettera currykryddor med spiskummin), samt vitpeppar.

    Tillsätt lite vatten och spenat.

    Kanske lite paprika, lite riven/skivad morot eller någon annan röd/orange grönsak man känner för (jag tror på att blanda så att alla rätter har lite rött och grönt i sig, för ögats skull).

    Sätt sen på en burk med kokosgrädde.

    Krydda på med lite chili efter egen smak.

    Serveras med ris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag glömde nämna att salt är bra, förstås! :)

      Radera
  3. Hej!
    Du passar verkligen bra i den här "frisyren", snyggt!
    Härligt att läsa positiva inlägg om ditt tillfrisknande!
    Kramar till er alla!

    SvaraRadera