söndag 2 oktober 2011

Kiruna FF: en hyllning

...inte då till dagens version som tyvärr förlorade kvalet till div 2 mot Robertsfors klart igår. Matte och jag var och bevittnade matchen mot Alvik på Liko arena härom veckan. Vi var nog båda mentalt kvar i hur det såg ut omkring 1989 och blev grymt besvikna på långbollarna mot ensamma träben.

Nattens tankar cirkulerade kring det FF som spelat den roligaste fotboll man sett i hela sitt liv. Med 90% kirunagrabbar i åldrarna 20-25 var de rankade omkring plats 14 i Sverige under en era i svensk fotboll med dubbla UEFA-Cup guld för IFK Göteborg (såg ni utmärkta dokumentären "Fotbollens sista proletärer"?), och VM-brons för landslaget. Svårt faktiskt fortfarande att förstå ens såhär 20 år efteråt. Sällan har väl ett lag fått mindre uppskattning än vad de förtjänar i länspressen.

Formen blir bättre. I gårdagens finväder spelade Monne och jag 9 hål. Denna gång spelade jag från röd tee, varför späka sig själv när man ändå inte har längden för att spela från gul? Nu hittade jag dessutom en bollträff så 2 par och 1 birdie gjorde att det kändes ungefär som tidigare i somras. Jag var långt ifrån bäst i bollen, det var ju en annan som hittade formen än bättre och levererade 20 poäng (sänkning va?)

/Mika

1 kommentar:

  1. De var helt klart bättre förr...
    Strax innan stängning på Arran (kl01.00)stötte man på halva laget, dagen innan match.
    Om dom skulle gått hem vid 23.00 och hoppat över dom 3 sista ölen, så skulle dom ha varit i allsvenskan..

    Fast dom hade kanske inte haft lika roligt??!
    Otoliga talanger, jag glömmer aldrig matchen på Studenternas i Uppsala, när dom tog steget upp...

    Klar sänkning på Monne.

    Ses till helgen.
    Bered er på pisk.

    // P

    SvaraRadera