lördag 5 januari 2013

Stockholmsrapport nr 1

Tidig uppstigning och avfärd till huvudstaden. Första stopp var KS i Solna där strålningsenheten finns. Det gjorde en datatomografi för att fastställa var de skall stråla mig på torsdag i nästa vecka.

För att placera in mig på rätt plats nästa gång har de gaddat 5 prickar på överkroppen som de skall tajma in med strålarna nästa gång. Så gick det med min plan att gå otatuerad genom livet, en av få i dessa dagar. När de gjorde detsamma i Umeå nöjde de sig med tuschpenna.

Efter lite väntan ordnades en taxi till Huddinge där tempot var högt. Jag fick träffa Anna, kordinatorn för projektet, men läkaren fick jag bara träffa en kort sväng för benmärgsprov. Lite annorlunda teknik här, han pressade bedövningssprutan mot själva skelettet för att bedöva även det. Han gjorde ett prov modell större, likadant som jag gjorde första gången i Sunderbyn, när de även tog ett biopsiprov ur skelettet. Det var förvånansvärt smärtfritt. Bra bedövning plus att både läkaren och sköterskan masserade ryggen samtidigt för att ta fokus från själva skruvandet i höftbenet. Bra metod!

Senare visade det sig att de inte kunde ordna någon plats på avdelningen så jag blev istället inbokad på patienthotellet tvärs över gatan. Mat kunde jag inta på avdelningen samt att jag skall in på en kortare cellgiftsbehandling klockan 15 varje dag.

Maria anslöt och var med på det längre inskrivningssamtalet med läkaren. Han är jäkligt nöjd med både mig och med Rogge som donator. Jag är den 6:e som gör detta i Sverige. Räknar man in de som ingår i studien i USA så är det drygt 25% som blivit helt friska! Lite andra besked än de givit i Sunderbyn....

Jag bor hos Maria och Henrik under helgen istället för hotellet. Troligtvis får jag väl en plats på avdelningen på måndag och då kanske de vill ha mig där mer för både koll och provtagningar.

I eftermiddag blir det JVM-final på avdelningen, behandlingen blir ju mitt i matchen. Sedan planerar vi att Micke hämtar upp mig och att vi käkar hemma hos Ronny.

Armécupen blev en tuff historia för Sunderbyn, det blev kämpigt att möta stadslag och ihop-plockade gäng för våra krigare. Gårdagens insats mot Djurgården var nog den starkaste, förlust med 1-4. Vi blev första lag som faktiskt gjorde mål på Djurgården. Sedan förlorade de semin mot Modo, efter straffar, så någon turneringsseger blev det ändå inte för dem.

/Mika

8 kommentarer:

  1. God morgon..

    Tidig start här i USA, tog med mig datorn till frukost, där ser jag att JVM finalen startar precis nu...
    Kul med live rapportering.

    Kul som fan att proffesorerna är nöjda med dig och Rogge, bara hoppas att allt går väl, 25% är ju en helt OK siffra..

    Kämpa på.
    //Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag fattar det med live kommentarer ska vi vara jävligt nöjda med 1-2 efter 2 perioder ?!
      Go Sweden Go..

      //Peter

      Radera
  2. Spännande! Bra med nya doktorer och nya infallsvinklar!
    Skönt att bo hos svägerska med sambo.
    Kramar från sessan med familj

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa och vi håller tummarna och tror bestämt att du är en av de 25 % många kramar och lycka till! Hälsningar Tullners.

    SvaraRadera
  4. Vilka bra nyheter, en början till en tatuering och en chans på en botande behandling!! Om stamcellerna var Gandalf så är NK cellerna Aragon och spökpiraterna.

    Kramar Sanne!

    SvaraRadera
  5. Lite orolig var man ju allt när Mika skulle ut och göra Stockholm city mitt på lördagskvällen.. Som tur var med assistans av Micke och Ronny. Sen kom han faktiskt hem vid helt acceptabla tiden 21:30 så vi kunde sova gott.

    Överlag har det varit en toppenhelg tycker jag, kul att du var så pigg Micke!! Två promenader och allt. Och kul att vi kunde ha dig hos oss istället för att du skulle hänga på sjukan.

    Upplevde också läkarens ord som mycket positiva. Han sa t ex att de inte vet varför vissa blivit friska och andra inte. Det tolkar jag som att de inte har en aning om vilken grupp Mika kan hamna i. Dessutom var behandlingen jäkligt detaljrik och strategiskt, bra mkt mer än tidigare behandlingar. Och inga biverkningar hittills!

    Dessutom såg man på läkaren att han var grymt nöjd med Mikas läge hittills med få infektioner mm, och att han inte röker och sånt.

    Fasen, jag börjar tro att det här om nåt kan hjälpa!

    /Maria

    SvaraRadera
  6. Positiva besked som ger gott hopp! Härligt! Oj så skönt att du fick komma med på detta tåg. Forskning är fantastiskt! Skönt att du har släkt och vänner som tar hand om dig dessutom.
    Stor kram, Åsa & co

    SvaraRadera
  7. Go kväll där hemma..

    Golfrapport nr:6
    För andra gången spelades "monstret" Southern Dunes..
    Riktigt snygg och tuff bana med såphala greener, som är sjukt ondulerade..
    Stabilt och bra spel, riktigt roligt.
    Och äntligen kom det en efterlängtad birdie, stabil seger..

    Sista kvällen här på andra sidan avslutas med en shoppingtur sen blir det middag här vid huset.
    Allt ska packas inför avresan tillbaka till Sverige imorgon tisdag..

    Oj-oj en lång och skön semester går mot sitt slut.

    Ha det bra, så hörs vi.
    //Peter




    SvaraRadera