torsdag 1 september 2011

Sprutor

Glömde nämna mina värden. Levervärderna har gått ner och börjar likna normalvärden. Järnvärdet är kvar på ca 2 000 (20 ggr normalvärdet), men jag har ju bara gjort en blodtömning ännu. Den tänkta tömningen i Umeå blev inte av då mitt Hb endast var 112.

Nu har jag fått blodstimulerande sprutor som jag skall ta själv en gång i veckan för att hålla Hb nog högt för att kunna fortsätta med tömningarna. Jag suger på det där med att ge mig själv en spruta ett tag, kanske blir att ta med den till Sunderbyn på måndag så de får hjälpa mig.....

3:e surdegsbaket på gång. Jag är lite missnöjd med de två första och tycker inte att heller denna jäser upp så mycket som jag tänker mig. Börjar få lite kläm på detta med surdeg: man skall alltså bara använda en del till baket och spara resten. Denna rest skall man mata en gång i veckan och degen kan alltså hållas i liv i åratal och användas då och då vid bakning. Sjukt.

I Sävast har de äntligen hittat gräsklipparen. Spelade idag, den 1:a september, för första gången på riktigt snabba greener denna sommar i Boden. Även fairway var underbart nerklippt, blev så inspirerad att jag sköt 43 på hemnian trots en trippel på 18:e.

Förutom brödbakning så har jag tvingats in i bullbak med Tua och Linn. Första plåten ligger för svalning.

/Mika

7 kommentarer:

  1. Funderar om denna blogg funkar för brödbeställning? Färska bullar funkar iofs också...

    Ha en skön helg, Hälsn från Räfsar 72

    SvaraRadera
  2. Jag tolkar läget som att allt är ok! Skickar också en hälsning från Slovenien. Varit här sedan i tisdags, i en mindre ort kallad Bohinj. Lite småalp landskap. Höga berg och sjöar. Påminner om Nikkaloukta men kor istället för renar. Mer Heidi än Sarri. Åter Sthlm lördag kväll.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Njuter av att läsa din blogg. Vi hoppas du bjuder oss på färska bullar när vi kommer till Joes födelsedag.

    Kramar från mig och Maria här i Stockholm

    SvaraRadera
  4. Du håller igång; det låter bra. Surdegsbröd verkar gott och hälsosamt (även om det där med att den ska matas och hålla i flera år verkar skumt). Funderade själv ett tag på att gå på kurs hos Magnus Tjärnberg, men det har stannat vid en tanke. Lars-Eric har varit i Malmö på filmdagar (en tung arbetsuppgift- se film hela dagarna) och såg då filmen "One Day", som var ojämn men snyftig (så klart) på slutet. Hoppas du fixar det där med att själv kunna ta sprutor och att du får fortsatt fina golfdagar (hittills har det ju varit härligt höstväder).
    Kramar från Smedkroken 3

    SvaraRadera
  5. Det finns surdegar som gått i generationer så om du vårdar degen resten av ditt liv får Joe och Tua ett fint arvegods att förvärva en dag. En av dem kan ju få stugan och den andra surdegen. :) (snacka om surdeg!)

    Förstår att du inte gillar sprutorna.. De är säkert snälla nog att hjälpa dig i Sunderbyn.

    Nu är M o P på besök här. Massa kramar!

    SvaraRadera
  6. Hallå, blir lite avis när du bakar o fixar, själv är man totalt okunnig i detta ämne men man kanske borde anstränga sig lite mer o överraska Kricko en dag..just nu är jag i Killingi med brorsan vi ska iväg på älgjakt med farsan imorron ska bli skönt att leva det enkla kojalivet ett tag, målet är att få fälla en älg nån gång i livet detta är väl 7 året man jagar o hittils har jag bara skjutit hål i en björk men nytt försök imorron alltså! vi har bunkrat upp med bacon o bira så vi ska klara oss några dar i skogen! vi satt nyss o kolla in en tjur som vandrar i närheten av byn, tror nog den ligger risigt till när jakten startar imorron kl.05.00! skönt att höra att det mer o mer stabiliserar sig för dig, ha det bra mvh Pålle

    SvaraRadera
  7. Hej på er alla!

    När kommer svaret på benmärgen? Borde, tycker man, visa bara bra värden när du mår så bra!

    Idag har vi besiktat vår husbil. Den mår däremot inte så bra. Det blir till att laga den för några tusenlappar.

    Vi kom från Maria och Henrik igår. Skönt att vara hemma och ta igen sig, resan känns alltid i benen flera dagar efteråt.

    Vi håller i alla fall i alla tummar för ett positivt provsvar!

    Kramar från Eivor och Tore

    SvaraRadera