torsdag 15 mars 2012

Bli blodgivare!

Idag har jag bidragit till någons överlevnad vilket känns toppen.
Sköterskan på blodcentralen bad mig uppmana vänner och bekanta att bli blodgivare.
Det finns inget läkemedel som kan ersätta blod. Därför behövs DU!
Vill du göra samma sak och vill vet hur man gör. Gå in på http://geblod.nu/





Idag känns Mika som en spänstig 30-åring. Kreavärdena har ytterligare gått ner och ligger nu på 380 (ungefär samma värde som när vi åkte in på akuten) och vi håller tummarna att de fortsätter ner. Blodtrycket har också förbättrats. De har tagit bort urinkatetern vilket gör honom rörligare. Vi har varit på promenad i finvädret efter att ha suttit och surrat med morbror Lasse som var på besök. Det är uppfriskande med allt stöd som vi får. Tack ska ni ha allihop.

På sjukhus får man ta del av en massa människors olika öden. Jag träffade på en tjej/kvinna som fått en blodpropp i handen. Fingrarna var blåa och det troliga är att hon får amputera handen. Trots detta var hon positiv. -Jag lever i alla fall, sa hon efter att ha berömt mig för min snygga jacka...

Idag träffade vi en bekant på ej ännu fyllda 40 år. Han är på väntelistan för att få nya lungor (vi visste inte att lungor går att transplantera). Tyvärr bröt han höftbenet för ett par månader sedan och är därför stoppad från transplantation tills att han återhämtat sig. Vi håller tummarna att han blir frisk och att de hittar en lämplig donatorn åt honom. Vi har alla våra problem...
//Monne

7 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det utvecklas positivt. Kramar

    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att ni susar ner för backarna och har det riktigt mysigt. Vi ses snart! Kram

      Radera
  2. Halloj!
    Säger som de andra; skönt att det går åt rätt håll!

    Sitter och kurar i soffan, blåsigt ute. Trött,trött, ska snart släpa mig i säng.

    Ska ta tag i det där med blodgivning och gå in på hemsidan direkt.

    Kram Lenita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, du får samtidigt göra en liten hälsokoll. Du och Peter kan ju gå dit hand i hand.

      Radera
  3. Hej på er!
    Äntligen kommer jag in på denna blogg igen.Efter regn kommer sol fast det kan vara svårt att tro när man inte ser den! Du är min hjälte också, micke! Skall snart bege mig till jobbet denna blåsiga vinterndag. Jag hör v mig. Kram till er alla.
    Nina

    SvaraRadera
  4. God morgon hoppas natten varit lugn och du sovit gott. Var in o kollade blodgivning. Ålder 18-60 minst 50 kg, man är helt ute i sammanhanget. jag har varit blodgivare o enligt vetenskapen gick mitt blod att ge åt alla, synd att man är överårig o för lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bidrar med så mycket annat!! Kram

      Radera