torsdag 22 mars 2012

"Förändringar"

Hallå, det kommer en del svar som läkarna inte vet hur de skall tolka. Vätskeprovet från njurledarna visar på "atypiskt" cellförändring, gårdagens magnetröntgen visar "förändringar" i levern och i mjukdelarna vid ryggraden. De menar ändå att de inte kan säga just något om det ännu utan nu väntar vi på att få en tid för att åka in och ta biopsiprover på njurledarna och levern.

De har också pratat med Cecilia i Umeå och skall maila över bilderna för att de, med lite större erfarenhet av GVH, skall bedöma dem.

Själv känner jag att mina magproblem påminner en hel del om höstens tarm- och lever-GVH, vilket vi behandlade framgångsrikt med kortison. Jag har blivit klart bättre i magen sedan vi satte in kortisonet och med det har också sömnbehoven försvunnit. Sover återigen maximalt 4 timmar per dygn.

Jag är alltså ganska övertygad om följande samband: nervsmärta = värktabletter i 4 månader = njursvikt = försämrad immunförsvar = GVH i lever och njure och tarmar. På allvar kan man väl inte ens räkna på oddsen att någon får leukemi och sedan cancer inom ett år???

Jag hade väl egentligen kunnat hänga hemma istället för här men det gäller att vara på plats så de dyker upp luckor i programmen, väntar alltså på kirurgtid för biopsin samt en till magnetröntgen för nervklämmen i ryggen. Den hann de inte med igår, det blev bara leverröntgen.

/Mika

4 kommentarer:

  1. Hoppas du får en biopsi snart så vi får svar på vad det är!

    Jag hade ju också "atypiska förändringar" i livmodern, så det behöver ju inte betyda att det utvecklats till något även om det kan vara på väg att utvecklas till något.

    Vi får hoppas på det!

    Kramar!

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Tjena.

    Jaha, helt plötsligt ska kan hoppas på att du har fått "en släng" av GVH, lite konstig situation.
    Som obotlig optimist tror jag inte ett dugg på cancer.

    Självklart kämpar ni er igenom detta, hoppas den där Cecilia tar detta på allvar, blir du inte kallad till Umeå??

    F.ö mysko biverkning av kortisonet, finns biverkningen i FAS?

    Som vanligt, Kämpa på..

    // P

    SvaraRadera
  3. Hallå! Det är tur att vi bor i Sverige vars vi har bra sjukvård och samma möjligheter. Jag betalar gärna mer i skatt så att du och vi alla får rätta behandlingar och stöd när vi behöver det. Jag litar på deras kompetens och det här kommer att ordna sig, som jag sagt innan: Efter regn kommer solsken just nu är det molnigt men det blir bättre dagar. Kram från Nina med familj

    SvaraRadera
  4. Håller till fullo med Nina !!!! Styrkekramar från faster Gunilla med familj

    SvaraRadera