torsdag 14 februari 2013

Alla hjärtans dag

Grattis SSK P98!!! En härlig nyhet att meddela lagledaren. Jag vet att Mika hade velat haft en mer omfattande beskrivning hur matchen gick. Det får vi ta vid senare tillfälle. Tyvärr höll inte Kiruna, jag tror att Mika fick en tår i ögat när jag sa det till honom.

Natten har varit lugn. Han har ingen feber. Vid 10-tiden tog de bort den lugnande medicinen och minskade på morfinet i hopp om att han ska vakna. Nu läser och pratar vi för fullt med honom. Jag har till och med uppmanat barnen att bråka så att han känner igen sig :)

Carina skickade denna länk som får tårarna att rinna:
https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2011/November1/Hon-gick-emot-lakarna-och-fick-Alexander-att-vakna-ur-koman/

Vi har inte träffat på några läkare idag och inte fått några besked om prover.
Jag uppdaterar sidan så snart jag vet något mera.

Idag är det alla hjärtans dag. Hotellet hade lyxat till det med hjärtformade plättar.
Ta och gör något fint för någon du tycker om. Föra bort sorterade sopor var ett tips Aftonbladet gav.
Jag önskar mig se ett par blå ögon som kan blinka!!!
Kram Monne

Kl 13:30. Försöket att väcka Mika funkade inte denna gång. Enligt en av läkarns görs ett uppvaknandeförsök per dag. Kroppens stressas vilket syns i att blodtrycket stiger, han låg på 169/98 innan lugnande sattes in igen och hans andningsfrekvens är upp mot 50 andetag/min.
Han visar fortfarande positivt på svininfluensaprovet.
En neurolog har varit förbi och tittat på reflexerna. Han kommer med ett utlåtande skriftligt.
Läkarna vet fortfarande inte varför han inte vaknar eller om han kommer att vakna. Detta är inte ett normalt tillstånd. Svaren som hittills kommit från benmärgsprovet är normala. De har beställt en magnetröntgen på huvudet. Vi får se om det ger oss några svar.

Kl 19:30
Jag fick som jag ville, Mika slog upp ögonen. Inte jättemycket men ändå.
Vi fick inte kontakt med honom. Nu är Karin och Martin hos honom. Hoppas att de lyckas få honom att blinka eller höja ögonbrynen.
MR blir förhoppningsvis av imorgon. Han får inte ha feber sa en av syrrorna.
Blodtrycket varierar mellan lågt, 78/45 och högt 189/98. Det tar på psyket att sitta där och följa upp och nedgångarna.
Hans CRP ligger kvar på 4 men vita har stigit igen.
Ikväll blir det film för mig och barnen.





18 kommentarer:

  1. Ja nog har Mika en fin alla hjärtanspresent att ge om han hinner vakna. Lite Snövit över det hela.

    Kramar till er alla!

    /Sanne

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att du får din önskan uppfylld <3

    SvaraRadera
  3. Stora "hoppas hoppas"-kramar
    A, J, M & M

    SvaraRadera
  4. Pratade med syrran om det där med att vakna. Hon hade haft några patienter som varit sövda länge och sedan sakta kommit tillbaka. Allt ljud är tydligen bra. För den som sovit är det svårt att greppa vad som händer, verkligheten blir som en dröm.
    Kanske lite Motörhead på hög volym!

    /Sanne

    SvaraRadera
  5. Av alla önskningar denna dag så är din den absolut viktigaste! Vi håller alla tummar för att den blir uppfylld. Många hälsningar till hela duktiga, starka gänget. Läs, prata och bråka så mycket ni kan!
    Stora kramar från Åsa

    SvaraRadera
  6. Många många kramar till er alla som finns nära Micke nu!

    Så duktiga ni är och inte minst Joe och Tua som har spring i benen men ändå lyckas hålla sig, kanske tack vare mobilen som Joe så igår.

    Hjärtan från Mommo

    SvaraRadera
  7. EN STOR KRAM PÅ ALLA HJÄRTANS DAG! /Ebba & Carina

    SvaraRadera
  8. Stora KRAMAR till er alla på alla hjärtans dag! Vi önskar alla att Monikas önskan snart slår in. Sjung, dansa, läs och ha på tvn på sporten på hög volym.
    <3 <3 <3 <3
    Stadsöskolan/5A/rektor Anita/Linda Brunnström

    SvaraRadera
  9. Alla hjärtans kramar till er alla.Vi håller tummarna så att allt bara blir till det bättre. Hälsningar fr. oss i Kainulasjärvi.

    SvaraRadera
  10. Han vaknar säkert när hans kropp tycker att den är redo efter denna tuffa match. Jag hoppas att det är kroppens/hjärnans vishet som styr. Önskar er alla en fin alla-hjärtans dag och sänder er massor av hjärtan från Alva, Selma och Ina i Kungsbacka.

    SvaraRadera
  11. Vill också passa på att skicka massor av alla hjärtans kramar till er allihopa! Håller båda tummarna att Micke vaknar inom kort. Ni gör det så himla bra, sanna hjältar!
    / Stefan

    SvaraRadera
  12. Tack Monika för att du orkar uppdatera bloggen till oss!
    Som jag sagt tidigare, är det guld värt!

    Hoppas, hoppas, magnetröntgen ger positivt svar.
    EEG, DT:n har ju gett positivt svar.
    Kan det inte vara respiratorn som stressar honom?
    I söndags innan vi for, såg vi ju tydligt att Mika kväljde av den, och då var han ju fortfarande sövd till viss del.
    Jag, och många med mig, har ju problem med bara ett enkelt prov som tas från halsen. Tänk vilken klump Mika har där!

    Många alla <3-dag kramar till er! Alla tankar finns hos er som kämpar där på Karolinska; Mika, Monika, Tua, Joe och mamma Karin.
    /Lenita

    SvaraRadera
  13. Jag är lite inne på Sannes linje, men jag tror mer på Phil Lynnott/Thin Lizzy. Kommer ihåg att han alltid gilla dom.

    Monne, när du vet mer om ev besöksmöjligheter så kanske du (el Maria) kan SMS:a mig. Som sagt, jag är förkyld just nu men borde vara ok till helgen iaf.
    /Micke

    SvaraRadera
  14. Allas vår "Mika, Kuben, Micke, Mikael" - nu har du sovit tillräckligt!! Vi är många, många som inget hellre önskar än att du ska vakna upp till dina nära & kära denna alla hjärtansdag.

    Kram Nina & Matte

    SvaraRadera
  15. Styrkekramar till alla ni i familjen som kämpar så mycket.

    SvaraRadera
  16. ❤❤❤ Många allahjärtanskramar till er från Holmsund. Bra att benmärgsprovet är okay och att de ska göra MR. Hoppas ni får nåt extra gott att äta till i kväll och hoppas att Micke vaknar snart ❤❤❤

    SvaraRadera
  17. Alla hjärtans hälsning från huset ! Allt väl här !

    SvaraRadera
  18. Oj vad skönt, även om minstingen bara kikade lite så är det ju ett framsteg..
    Såklart blir man ju väldigt orolig när han bara sover och läkarna inte vet vad som är galet.
    Men nu vänder det, jag tror stenhårt på att törnrosa sömnen håller på att ebba ut.

    Jag ber till högre makter att Mika vaknar upp och kan berätta vad han upplevt under dessa 9-10 dygn..

    Försök få en god nattsömn, ni har en ny dag imorgon..

    //Peter

    SvaraRadera