måndag 23 april 2012

Nålar

Det var lite svårt att sova inatt då min CVK plötsligt började tjorva och vägra släppa ifrån sig något blod. Det gick dock bra åt andra hållet, dvs att ge medicin. Alla prover som de tog var de därför tvungna att sticka mig för, vilket gör det klart svårare att sova på medans de grejar med slangar och provrör. Nu hade jag antibiotika kl 23, denna droppas in under två timmar med blodprov strax före samt en timma efter för att hålla koll på nivån antibiotika i kroppen. Dessutom ordinarie provtagning kl 0600.

Efter att har lagt in lite lösande medel i slangarna idag så verkar det fungera nu...

Läkarna är överens med Umeå om att bästa sättet att utvärdera den behandling som är gjord är att göra en sk PET-röntgen i Umeå. Radioaktivt medel sprutas in i kroppen och fastnar kring tumörceller eftersom de har högre ämnesomsättning än vanliga, friska celler. Hela kroppen scannas och tumörceller eftersöks alltså. Detta blir ev av när jag skall fyllas på med nya donatorceller, någon vecka in i maj.

Blodvärdena tyder på att jag börjar vända uppåt igen. Levervärdena är oförändrade, något förhöjda.

Lasse kommenterade Pålles storhet och gällande Pålles karriär känner jag mig lite medskyldig till att han aldrig blev en stabil NHL-back. IFKs tränare Hardy Åström hade liten förståelse för Kirunagrabbars behov av att åka till Björkliden minst en gång under våren, med eller utan skidor i bagaget, något som ledde till kylig behandling och snabbt avslutad karriär.

/Mika

3 kommentarer:

  1. Tänk att ni minns det sportlovet ännu!, jag minns att vi åkte till Björkis och att jag degraderades tillbaka till juniorlaget på stående fot då jag vägrade följa med som 18'e till nån byhåla!, men det var en rolig vecka iallafall, minnesvärd på flera sätt!, Snaggets utbrott på hotellet, 3 vakter fick bära ut honom, vi var tre kompisar som sövde honom (jag höll i med bensax runt halsen)!, jag känner att jag minns mer o mer nu men törs inte berätta vidare!,... året efter var jag åter i Hardys gäng men utan det viktiga förtroendet!, inte ens 3 mål på ett byte mot storväxta finnar gjorde att vi fjunisar fick lira med hårde Hardy! Just nu sitter jag på jobbet, vi har FU-stopp i KK3 och haveri på stödringen till ugnen i KK4! Det känns som mitt förtroende som underhållsguru på LK nu tärs ordentligt på samma sätt som med hårde Hardy!, har det bra kompis + alla polare! mvh Pålle

    SvaraRadera
  2. Tjena..

    De var Glory Days, men vad är väl en dag i Björkis när man får ansvara för alla dessa kulor som förvandlas till MILJARDER..
    Tur att Pålle vuxit upp..

    F.ö så skulle jag oxå vilja göra en sån där PET röntgen, men blir lite nojjig..

    Ha de, kämpa på, så ses vi till valborg.

    // Peter

    SvaraRadera
  3. Henrik berättade just om sin kompis som fick göra en PET-röntgen efter att han skadat knät. Tydligen pissar man självlysande sen. Snacka om partytrick!

    Men vad bra om de faktiskt kan se och bedöma allt så tydligt!!

    Trist att du haft en så jobbig natt, hoppas veckan blir bra och lugn.

    Idag höll jag en presentation för en enhet. Det gick sådär, först tappade jag rösten och fick dricka vatten, sen var jag tvungen att snyta mig inför hela publiken. Men men, man måste ju ha risiga dagar för att ha glansdagar, eller hur man nu brukar säga.

    Kramar!

    SvaraRadera