söndag 22 april 2012

Söndag 22 april

Idag fick Mika en blod. Det var precis gränsfall för att han skulle få blod. Blodvärdet låg på 80 och hans transfusionsgräns är 79. För att han ska få lite extra ork valde de att ge honom två påsar. Normalvärde ligger mellan 130-170 för killar.

Här kommer en till möjlighet för er som vill bli blodgivare/trombocytgivare,.

Blodomloppet  arrangerades av den lokala löparklubben och Blodcentralerna från orten där loppen genomförs.
– Förra året fick vi in 130 nya blodgivare på vår ort.. I år ska det bli mer, berättar någon av alla blodtapparna som fanns tills hand under kvällen. Nu var det ingen som behövde tömma ur sig en skvätt blod varken innan eller efter loppet. Däremot kunde man anmäla sitt intresse.



Så här ser dagens provsvar ut. Som ni ser är proverna tagna kl 6.00. Sovmorgon existerar inte på sjukhus.
Under helgen har vi tittat på filmerna från sjukhusbiblioteket. Bibliotikarien var tveksam till mitt av Black Swan.
 -Han ligger ju på 63:an. Passar verkligen en så dyster och självdestruktiv film till honom?
Vet ej, sa jag och tog Bröderna Karlsson också.
Barnen tyckte att Olvier Twist var en höjdare. Vi rekommenderar Svinalängorna och Black Swan om man vill ha lite mörker i tillvaron.
//Monne

4 kommentarer:

  1. Svinalängorna såg vi på premiär i Stockholm, med både Noomi och hennes ex på raden bakom. Hemsk film- väldigt bra- men det är ju inget uppiggande. Black Swan såg vi på bio här hemma. Ja, den var också tuff. Kan inte säga att jag förstod allt. Bröderna Karlsson är delvis gjord i Norrbotten så den har vi också sett.
    På fredag firades L-E av två kompisar så eftersom han är höjdrädd fick han åka brandstege och tog med Agnes för säkerhets skull- över 20 meter i luften. Sen blev det att vara hockeymålis i "eran" hall- Sunderby ishall. Har aldrig förstått att de har så mycket skydd på sig.
    Hoppas att lillebror lämnar mycket blod. Allt gott.
    Sessan, Agnes och L-E

    SvaraRadera
  2. Äsch, ibland kan man väl behöva se jättedystra filmer för att själv känna att man har det okej ändå? Så tänker jag i alla fall. Henrik förstår dock inte varför jag bara hyr filmer som jag sitter och hulkar till, men han erbjuder i alla fall sin famn att gråta ut i. Jag får nog skylla på mamma och pappa som älskade filmer som började med att bilen åkte upp på garageuppfarten..

    Hb är det enda jag fattar på provsvaret, men jag antar att ni har koll på det där nu och kan varenda förkortning. Läkarexamen nästa..?

    Nu har jag äntligen beställt frön, kom på att man kan göra det på internet! Och så beställde jag lite från House of Hedda också när jag fick upp värmen.. Nu ska det upp saker på väggarna här i hemmet!

    Saknar er en massa, det är så tomt här hemma nu när Henrik också är borta på jobb!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. PS, det är filmen Shutter Island idag på TV4!! Nu minns jag det som att ni har sett den, men ni andra - se den. Den är så bra!

    SvaraRadera
  4. Hej på er! Filmer är ett bra tidsfördriv och man får lite flashbacks till slutet av 70 talet av svinalängorna. Den filem tycker jag man hade kunnat ha i utbildningar eller i behandlingsprogram inom missbruksvården för att belysa ur ett barns perspektiv...mycket gripande och tårar. Saknar er!
    Kram Nina

    SvaraRadera