lördag 19 mars 2011

Godmorgon världen

Lördag morgon: Väckning 05.15, provtagning, duschning, kaffe och promenad. Mika lite andfådd av promenaden, men han orkade runt hela sjukhuset. Målet är att komma ut två kvartar om dan. Det är bra att vara ute och få frisk luft. Även när han ligger isolerad får han gå ut om han orkar det, huvudentrén ska undvikas.

Inom kort räknar de att han blir isolerad. Vita blodkropparna som varit höga sjunker, vilket är bra. Tyvärr sjunker även de goda vita som ska skydda kroppen mot infektioner. Han har fått nya tabletter som ska skydda mot virus och svampsjukdomar. Även om han är isolerad får han ta emot besök. Enda att tänka på är att man är fullt frisk, inga förkylningar eller halsont. Inga sötsaker och färska frukter fås ta in på rummet. Det är uppiggande och roligt att få besök.


Fredagsmyset igår bestod av besök och Så ska det låta. Igår kväll när de kopplade på andra påsen med cellgift började pumpen larma…luft i slangen stod det på displayen…jag trodde jag skulle tuppa av. Det är ingen fara med små luftbubblor sa sjuksyrran och snärtade med fingrarna mot slangen. Stora bubblor då tänkte jag men vågade inte fråga. Det blev att sitta uppe och vänta på att påsen tog slut innan jag vågade blunda.

Morbror Lasse och Maggan var förbi. Lasse är ruttad sjukhusliggare men vi hoppas att vi slipper honom här...förutom på kortare besök förståss :)


/Monne

18 kommentarer:

  1. Gomorron på er! Kul å se att ni verkar ha det riktigt trevligt trots allt.
    Ska på stan idag med barnen å shoppa lite,kuul tycker Wilda. Finns det inga leksaksaffärer tänker inte jag följa med... tycker Atle.
    Det blir nog bra å släpa runt honom på klädaffärer....Not!!

    Peter har kurs hela da`n så jag blir allena med kidsen,därför ett roligt stadsbesök med bussåkning tänker jag..

    Vi hör av oss om ett besök i helgen! Många kramar till er!!!! Vickan å peter

    SvaraRadera
  2. Go morron, även denna dag känns det overkligt att läsa om uppstigning 05,15 fredagsmys med cellgifter !!!!
    Vita blodkroppar/isolering....
    Nä, fy fan, jag kan inte fatta detta...
    Distraherade mig själv med golfklipp på YouTube, målet i år är en golfrund i "lätt flugvikt" ställde mig på vågen för första gången på flera månader... 63.9 kg
    Till er båda+barnen såklart:KÄMPA PÅ

    SvaraRadera
  3. God morgon på er!
    Vad skönt det är att få vara med er på detta sätt. Helst hade vi varit där IRL. Fast vi hade nog inte kunnat hälsa på,Peter, Calle och jag är lite snoriga.

    Här på Bromsgatan har jag o Peter varit vakna länge... Ett av många ålderstecken;
    kl 8.00=sovmorgon. Soligt, blåsigt och kallt här i "Kirka". Ska nog ut både på rid- och skidtur idag. Hoppas få med mig barnen på skidtur, men det är inte alls säkert det lyckas.
    Vi har planer på att komma ner första helgen i april. Hoppas vi är friska då,så vi kan ses.

    Massor med kramar till dig,Monika och barnen. /Lenita

    SvaraRadera
  4. God förmiddag familjen Lindehag!

    Vi hade samma fredagsmys igår kväll. Men istället för cellgiter intogs här lite alkoholbaserade gifter! Kubens gift gör i alla fall nytta för kroppen, tänker vi. Makarna Jarlenfors kan också erkänna att två varv runt sjukhuset förmodligen är mer än vad vi två tillsammans rör på oss under ett helt dygn...

    Varma och stärkande kramar till er alla från oss!

    //familjen Jarlenfors

    SvaraRadera
  5. God morgon på er! Håller med föregående bloggare om svårigheter att ta till sig om uppstigning 5.15 cellgifter och isolering, allt känns overkligt. Jag planerade sovmorgon men har vaknat 100 ggr sedan 07.00 och steg upp 9.00. Underbart vackert ute, strålande sol, blå himmel ca 7 minus.T jobbar hela helgen och jag skall gå på 50 års fest i jukkas, det ser jag fram emot. Att ha fest med Åsa är alltid trevligt. Jag längtar tills vi kan ha en sammankomst med lite fest och samvaro. Hoppas ni får en bra dag!
    Kramar från oss till er alla.

    SvaraRadera
  6. Tjena, jag hade också planerat sovmorgon idag men det gick käpprätt åt skogen. Vaknade redan före 11 av att mamma Lisa ringde. Av mamma Lisa fick jag veta att det är blåsigt väder i K-järvi. Efter det samtalet gjorde jag mitt yttersta för att återuppta min sovmorgon. Fixade en halvtimmes sömn till men 11.30 var det bara att köpa läget och inse att min sovmorgon var förstörd ännu en gång. Typiskt! Nu kommer man vara som Zombie resten av dagen.
    Solen lyser och det är läge för en promenad. Min tur att tippa på V75 också. Måste grundligt analysera loppen över kopp kaffe kommande fem min. Mycket trist att man inte har möjlighet att komma förbi på ett spontanbesök. Ni finns i mina tankar!Stor kram! PS. Mamma Lisa vill gärna följa bloggen. mail ernst.lisa@home.se

    SvaraRadera
  7. Det är ju en liten tröst att alla runt om i Sverige "sympati stiger upp" med er..
    Ni är inte ensam i kampen..

    SvaraRadera
  8. Hej på er alla! Verkar som barnen också är hos er nu !?? Nu har jag även kopplat detta till min IPhone för att kunna kolla läget .Det var tots allt bra att besöka Mikael i går och se att han är i god kämparanda Kramar från Lars O Margareta

    SvaraRadera
  9. Hej igen vi har varit till marknaden som pågår i Gve denna helg.Inhandlade en liten rygga som jag kan använda när jag transpoterar mig till er per tåg i stället för "handväska". Harry skjutsar ner mig på måndag han vill också träffa er. Kan Lasse läsa vår korrespondens, jag trodde inte at man kan det, men som sagt var jag har ju bara lärt mig "harpan" på datorkusen + lite annat, jag är så stolt för att jag kan det här, har suttit här och läst från era kompisar det är kul att alla hejar på er. Kämpa på älskade unge kram till er

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Äntligen är hockeysäsongen över. Ludde har haft sin sista träning. Nu ska hela familjen ut i längdspåret efter att ha tittat på skidskytte. Längdåkning medför förhoppninsvis inte att jag behöver skrika " är det brant?"...fast de hittar säkert någon backe att stressa mig med:-)

    Vi kommer förbi i morgon fm med Vickan & Pello. Vi slår en signal innan och hör att det är ok.
    Kramar till er från oss!

    SvaraRadera
  11. Bra att du får ta emot besök ändå!

    Fast hur vet man egentligen om man är frisk? Jag är alltid snorig, men det kan lika gärna vara kvalsterallergi.

    Tänker på er. Kämpa på!

    Kramar till alla

    SvaraRadera
  12. Hej på er båda! Läser alla kommentarer från nära och kära. Skönt att så många tänker på er.
    Vi försöker hålla ställningarna här hemma. Tore och Joe for precis till hockeymatchen. Tua har varit till Leos lekland med Alva. De skulle ringa Tore för hämtning, men efter tre timmar blev vi orolig. Mobilen var avstängd så Tore for dit för att kolla att allt var ok. Nu är hon i alla fall hemma och vi skall äta tacos när Joe och Tore kommer tillbaka. Vi upptäcker att det är stressigt att vara tvåbarn förälder igen. Barnen har en annan fart än vi är van vid. Jag förstår vad er vardag består av. Massor av tider att hålla.

    Hoppas kvällen blir bra för er. Femteklassarna är kanske något vi skall titta på.

    Många kramar till er från oss fyra här på Strandvägen

    SvaraRadera
  13. Tjena Quben!
    Hälsningar från Pålle o Kricko, vi sitter i gränsen i husvagnen o proppar i oss godis.. vädret här uppe har växlat som det brukar i fjällen, grym sol 07.00 på morgonen (vaknade som vanligt tidigt pga. var enormt skitnödig o kaffesugen), 09.00 molningt o snöfall, 14.00 tät snö samt snålblåst, då drog vi oss tillbaka till vagnen o "godiset".
    Det känns bra att vi kan vara inne o läsa vad som pågår för dig, overkligt är ordet..vi tänker på dig o de dina ska du veta, kämpa på !

    SvaraRadera
  14. Hej min kära svåger! Tittar på bilderna och kan inte fatta att du ligger på sjukhus!! Overkligt! Tänker på dig...tänker på er allihopa och vill bara komma ner och ge er en bamsekram. Hoppas jag blir fri från min förkylning så jag kan komma och hälsa på!

    Jag "skickar" dig 10 miljoner snälla, starka, blodkroppar!! kRaMeN!

    SvaraRadera
  15. Hej igen jag ser inget blogg från er hur mår ni i Sbyn? Vi har tittat på smarta 5:e klassare, jag visste iallafall stenålden,bronså järnå = bättre än han som tävlade smart va! Funderar om du har blivit isolerad. Läser bloggen om och om igen. GOD NATT till er båda M och M. Kram

    SvaraRadera
  16. Hej Karin, vi ligger och kollar på tv. Vi har inte uppdaterat bloggen i eftermiddag därför ser du inget nytt. Vi tog en långpromenad på eftermiddan i finvädret. Än har han inte blivit isolerad./Monne

    SvaraRadera
  17. Go kväll/natt! Det här med bloggen är ju jättebra så man kan följa med allt som händer hos er.
    Säger som så många andra här att det känns overkligt allt det här med cellgifter, blodpåsar, slangar hit o dit, isolering. Håll humöret uppe och kämpa på för det här fixar ni.
    Har varit ledig idag med sovmorgon, lång helgfrukost, städning av övervåningen,promenad med Nisse i vårvädret sen har det varit tv tittande och huset fullt av ungdomar hela kvällen, kul.
    Patte hälsar oxå.
    Ni finns i mina tankar :)Kramiz

    SvaraRadera
  18. Hallå från Ödemarken, nu kan man vara uppkopplad härifrån också, tack tekniske farfar Östen. Tiden går, när jag var hit första gången var det mest myrornas krig TV:n...

    Tänkte passa på att vidarebefordra en cyber-kämpa-hälsning från Jessica Berglund.

    Kram Anna

    SvaraRadera