torsdag 26 maj 2011

Så här är det

Omtumlande resa till Umeå igår, i alla fall när poletten trillade ner någon gång under kvällen..

Läkarna har givit upp angående fler cellgiftsbehandlingar, chansen att en fjärde skulle rensa rent när de tre tidigare inte gjort det är mycket liten. Därför vill de gå direkt till transplantation trots att leukemin finns kvar.

Det finns en chans för överlevnad om vi gör transplantationen, om vi inte gör den finns ingen chans. Möjligheten är att de nya immunförsvaret skall ta död på de kvarvarande leukemicellerna och då är det bäst möjlighet ifall de håller sig på så låg nivå som möjligt. Detta innebär ju att man nu hoppas på fortsatta låga vita blodkroppar. Det är som läkaren säger: det är en kapplöpning mot tiden. Den nya benmärgen måste växa sig stark och börja ta död på leukemicellerna innan leukemin börjar rusa igen.

Vi skall nu försöka få till att behandlingen börjar redan nästa vecka, dvs tidigarelägga allt med en vecka. Läkaren ville inte diskutera donatorn eftersom det råder sekretess om vem det är, nu har vi kontaktat den "hemliga" donatorn som skall kolla om inte hans sista tester börjar vara klara och att vi då kan köra direkt.

De är några risker med transplantationen:
-Infektionsrisk
-Bortstötning av nya benmärgen
-GvHD, dvs att de nya immunförsvaret blir för starkt och börjar angripa frisk vävnad i kroppen.
Allt detta går att medicinera mot och motverka men sedan finns givetvis den sista risken:
-Den nya benmärgen kan inte ta död på de kvarvarande leukemicellerna.

Transplantationen måste fungera så det som verkar gälla är att antingen fungerar det och jag blir frisk eller så går det fort och det är över innan sommaren är slut.

/Mika o Monne

Umeå. I bakgrunden ser ni micron där alla patienters mat värms.
Inte riktigt samma klass som i Sunderbyn.

Idag hann vi med både film och mys plus en stund på ranchen innan det var dags för "hemgång".

7 kommentarer:

  1. Tunga besked, obegriplig tidsskala. Att ta till sig ett scenario där det är slut innan sommaren går inte, känns svårt att ens skriva. I fysik och psyke är du ju yngre än din ålder på pappret, jag är säker på att du har en bättre chans än de flesta.

    Kramar-tänker på er!

    SvaraRadera
  2. Ber till högre makter om att detta ska fungera o att du blir frisk för något annat kan jag inte godta eller för den delen tänka mig. Skönt att du är nere i Umeå, för jag har stark tilltro till deras kunskap o möjligheter.
    Varma hälsningar till er alla o fortsätt kämpa på / faster m fam.

    SvaraRadera
  3. Syrran förklarade läget i går men det börjar inte sjunka in ordentligt förrän nu när jag läste inlägget. Svart på vitt. Omöjligt att finna orden men jag vill ge all tillförsikt, styrka och tröst jag har!

    Det måste gå vägen!!!
    Stora jättekramar på er alla

    SvaraRadera
  4. Tungt att läsa dina ord idag.. Vi fattar inte vad du måste gå igenom, vi vet däremot att du är stark och kan klara även detta! Det kommer att fungera det är bara så! kramar från Pålle o Kricko!

    SvaraRadera
  5. Mikael,
    tänker på dig. Fortsätt kämpa, hoppas att
    transplantationen blir så snabbt som det verkar.
    Fasen, klarar du käket från den usla ume-micron så
    fixar du allt!
    Kram
    /le via sessans logg

    SvaraRadera
  6. Tungt att läsa och man vill inte och kan inte förstå delar av vad ni skriver idag. Men vi tror på er - vi tror på dig Mika - det här kommer att gå!

    Jättejättemånga stora hårda varma kramar till er från oss.

    /Martin och Johanna

    SvaraRadera
  7. Det är så förtvivlat ledsamt att tänka på hur allvarlig situationen är! Jag önskar med alla mina krafter att transplantationen ska gå vägen. Jag tror att om någon kan klara det så är det du Micke. Du har varit så frisk hela ditt liv, så det visar att du har en stark kropp.

    Jag förstår att det måste kännas hemskt, men det finns också en kraft i att vara ledsen, att vara på botten och försöka klättra uppåt. Prövningar i livet kan vara till godo, till slut, även om de är jobbiga när man är i dem. Nu Micke gäller det!

    Idag skriver vi kontrakt, och jag hoppas att ni snart kan komma och bo i gästrummet! Det finns gott om plats där för alla er fyra.

    Kramar älskade familj!

    SvaraRadera