tisdag 17 maj 2011

Väntan på högre värden

Jag fick idag ganska klart för mig att förutsättningen för en transplantation är att de fått sjukdomen "under kontroll". Dvs att jag skall ha svarat ordentligt på behandlingen.

Mina vita rör sig inte för närvarande: 0,15 imorse. Trots det så blir det nog benmärgsprov på torsdag. Om det sedan inte visade sig räcka till så tar vi ett nytt i nästa vecka.

Pratade med Umeå idag och de kommer kalla ner oss nästa vecka för information. Det finns en del att läsa på deras hemsida. Lite svettig blir man; "reell risk att mista livet" mm. Då läste jag inte längre så noggrant.

Det finns två metoder för att ta ut benmärgen från storebror: direkt ur benmärgen eller sk "perifer tömning" då de tar det via blodet. Jag fick klart vad som var bäst idag, men jag tror vi måste diskutera det, storebror och jag.

Man skall räkna med minst 6 månaders sjukskrivning efter en transplantation, galet länge. Det kanske är lite mer komplicerat än jag tänkte mig....

Nåväl, en sak i taget och närmast är det benmärgsprovet som är det vitala.

/Mika

5 kommentarer:

  1. Tack till amatörkockarna som lämnat efter sig så många goda rätter i frysen på strandvägen! Det är som all inclusive även om ni inte är här. Monne

    SvaraRadera
  2. Ja en sak i taget - bäst att fokusera så. Fina modiga storebror är redan påläst har vi sett. Han fixar det och du fixar det.

    Stora kramar från höstregnigt Stockholm.

    /Johanna och Martin

    SvaraRadera
  3. Go kväll..

    Lite synd att min 5 poängs redogörelse för hur denna transplantation går till försvann när blogggen krånglade i torsdags..

    Hade kunnat lägga till den i mitt CV.

    Här kommer en kort resume.

    Har väl i princip bestämt mig för "perifer tömning" dom ger mig ett antal sputor för att odla celler i mitt blod, efter några dagar är det dax att skörda, detta kommer Mika att få via blodet, ett nytt immunförsvar växer till sig, förhoppningsvis utan komplikationer, ex avstötning..
    Denna metod fungerar lite fortare för mottagaren, sen går det att frysa ner ej utnyttjade celler, om det skulle behövas fler behandlingar, dessa nedfrysta celler kasseras när läkarna bedömer att allt gått bra.

    Vilket det såklart kommer att göra.

    Glasklart va???!!

    Nä, nu är det go natt..

    Peter

    SvaraRadera
  4. Jag håller alla tummar. Nu förstår jag varför man inte byter benmärg för "bara" lite rheumatism. Att de vita är låga måste väl betyda att det har tagit.

    Kramar från tåget mot Kiruna! Dagens retromusik Imperiet

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att läkarna bedömer dig som stark. Du kommer fixa det!

    Och Pekka kan lätt lägga in det i sitt CV efteråt.

    Kramar

    SvaraRadera