tisdag 5 april 2011

Fullt upp

Det är inte så långsamt som man kan tro att ligga inne under behandling. Från kl 6 i morse fram till nu så har jag väl haft sjuksystrarna här ca 10 gånger. Dagen börjar alltid med provtagning och antibiotika, sedan EKG, hjärtkollmaskinen, nya omgången cellgifter, frukost, påsbyten, lunch, omläggning av EVK-förbandet på bröstet mm, mm.

Oroande tycker nog min hustru, men sedan febern gav sig härom dagen så mår jag helt OK. Inget sprudlande energiknippe direkt, men inte heller några krämpor. Hälarna och fötterna tog Monne hand om, insmörjning enligt svärmors tips hjälpte. Till småsår i munnen har jag fått ett sköljmedel som rengör och bedövar, så nu är det också mycket bättre.

Inga blodtransfusioner eller trombocyter på flera dagar så de värdena håller sig ganska bra. De vita blodkropparna är väl på väg ner igen, men egentligen borde jag inte vara isolerad nu då de Neutrofila vita låg på 1,1 i morse.

Fick höra att tumörcellerna i benmärgen minskat till 25% (av totala antalet celler) efter första behandlingen. En bit ifrån succé men ändå en minskning från de dryga 70% som jag hade vid diagnos.

Solen lyser och värmer jäkla fint utanför fönstret....

/Mika

10 kommentarer:

  1. Låter som att du mår rätt ok just nu. Bra!
    Helt ny begreppsvärd det här..."trombocyter", "neutrofila"...

    SvaraRadera
  2. Tänk att det tårarna kan rinna så bara för att du är pigg som en mört...
    Jag och svärmor har varit på promenad i vårvärmen och nu väntar citybesök med Tua.
    Puss/M

    SvaraRadera
  3. Skickar massor med styrkekramar från mig och Tore till dig och alla de dina.

    Skönt att höra att första kuren gav lite effekt. Hör av folk som jobbar med sjukvård att första behandlingen inte alltid tar. Vi tror att du är riktigt stark eftersom du inte blir svagare av cellgiftet. Vi är övertygade om att du klarar av det här, lite tilltufsad men frisk till slut!!

    Hoppas du snart får gå ut och känna av solen mer.

    Kramar från oss två/Eivor

    SvaraRadera
  4. Bara 25 procent kvar redan är ju riktigt bra! Inte för att jag är någon läkare, men det är helt klart på rätt väg. Du är inne på din fjärde dag idag så imorgon är sista för den här gången. Du kommer att klara av det här, Micke!

    Läste en statusrad igår på Facebook som var i stil med att "ingen har sagt att livet är enkelt, bara att det är värt mödan". Tyckte det var en liten tröst i allt.

    Kramar från mig och Henrik (han är hos mig till torsdag)

    PS. Henrik jobbade med Carola (the one and only) häromveckan, de gick bl a och köpte glass ihop. Lite coolt tyckte jag, "en vanlig dag på jobbet" tyckte han och ville inte förtälja så mycket om Carola mer än att hon är väldigt pedant - hon ville att scendrapperierna skulle strykas!

    SvaraRadera
  5. Känns eländigt att man ska behöva må dåligt för att få bli frisk. Hoppas att du har mått tillräckligt dåligt den här gången...Det verkar vara en riktig dunderkur de satt in. Hoppas hoppas att den förintar alla fula celler, även de sista 25% som lyckades hålla sig för liv förra gången. Det här kommer att gå bra. Helt övertygad. Du är en riktig kämpe Mika.
    Stora kramar, Åsa

    SvaraRadera
  6. Härligt med positiva nyheter. Sitter i rummet och ser ut på en blå himmel med moln och strålande sol. Här körs passen från 8.30-17.00 och sedan från 18.00 och framåt...mycket reflektion blir det. Idag gjorde vi en bra test om våran personlighet, stämde 90%.Bra att du har börja sätt "strike", kör på, du är en vinnare.
    Soliga hälsningar från Abisko

    SvaraRadera
  7. Skönt att det ändå tagit så bra. Med gentypningen gjord borde man ju kunna ställa in siktet ännu bättre denna gång.

    Kram Sanne, den ofrivillige ekonomen som försöker förstå vad man ska med en balansräkning till.......

    SvaraRadera
  8. Ja du, det verkar som att det e fullt ös hos dej oxå!
    Det e ju bra att de elaka cellerna minskar,super!!

    Hade din fru idag på lite välbehövlig behandlig.....så nu e hon oxå
    renoverad!!

    Hörde att "stubben" på huvudet ömmade lite,be din fantastiske Klas
    klippa det på 0 mm så blir det bättre.

    Din snygga fru kan säkert oxå fixa det...

    Ha en bra kväll..Vickan å Peter

    SvaraRadera
  9. Tillbaka i "stan" efter 4 dar i Lule...
    Ingen ville åka hem med mig, konstigt, men kanske lika bra, då får jag köra som jag vill å ösa musik på radion.

    Ses igen om 10-11 dar.
    Kämpa på

    //Mittemellan

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Det verkar vara fullt upp, och det är skönt att höra att de har koll på de mesta. Men det blir ju inga sovmorgnar precis...

    Tur att du inte är en trött tonåring längre och har lagt av med sovmorgon för länge sen. I alla fall sedan barnen gjorde sitt intåg i era liv.

    Solen gassar här också. Hoppas det håller i sig så kanske vi kan ta en promenad till påsk och/eller sitta på altan i Avan och njuta.

    Kramar/Lenita

    SvaraRadera