fredag 15 april 2011

Nya medier

Denna sjukhusvistelse har inneburit att jag provat på en del medier/underhållning som jag aldrig tidigare provat. Bloggat har jag aldrig gjort och det har ju visat sig vara oerhört vitalt med så många aktiva följare som vi har.

TV-serier på DVD hade jag aldrig heller provat, det är ju också helt lysande. Det är bara att mata igenom avsnitt efter avsnitt utan att behöva vänta en vecka. Har kommit in i "Rome" nu och matar på med avsnitt efter avsnitt. "True Blood" lär jag och Monne klämma säsong 3 nu när barnen åker upp till stan. Lite abstinens efter fortsättningen på "Dexter" har jag, vi har inte fått till överföringen från externa hårddisken till datorn, något som saknas. Om Kina hade möjlighet att bränna säsong 2-4 så tas det tacksamt emot.

Slutligen då ljudböcker. Riktigt skönt att ta på lurarna och bara åka med i historien. Nessers "Kim Novak.." var lika bra som filmen (en av de bästa svenska filmerna jag sett..). Är någonstans på kapitel 20 i Peter James "Levande begravd", en riktig klaustrofobisk historia.

Har inga problem med att vara igång med både en ljudbok och en vanlig bok, känns som olika underhållning. Jag hade aldrig kunnat läsa två olika böcker samtidigt.

Facebook aka The Matrix kommer jag dock fortsatt hålla mig ifrån.

Lite värden: lågt HB på 73, så nu får jag ett par transfusionspåsar.
Vita blodkropparna hade stigit till 1,6. De neutrofila (immunförsvaret) är fortfarande så lågt som 0,03 (under 0,5 innebär isolering), så jag har en bit kvar till att kunna röra mig friare.
Blaster som väl närmast kan beskrivas som ofullständiga blodkroppar och är ett mått på hur många cancerblodkroppar som finns är så lågt som 0,02. Detta mått låg på 13,7 någon dag in på den första behandlingen för nästan en månad sedan. Utan att ha järnkoll så tycker jag det verkar vara bra utveckling.

Tua har nyligen haft sitt sista "hela skolan sjunger" på Öhemsskolan. Som avgångsklass skulle de ha ett speciellt uppträdande. Hade varit hur kul som helst att bevittna men jag får recension av Monne senare. Barnen åker långtradare upp till Kiruna med moffa Reino.

Kräksjukan är nu officiellt över på avdelningen innebärande att man nu kan få exv vanliga mackor istället för de inplastade Polarbröden från Älvsbyn.

Black Sabbaths "Live Evil" har alltför länge legat i glömska hos mig. Sinnesjukt bra låtar.

7 kommentarer:

  1. Hej tänk vad mycket det finns att "roa" sig med nu förtiden när man är inspärrad på sjukhus. Kommer du ihåg när du i 4 års ålder låg med benbrott i veckor på lassa det enda du hade var den där "kameran" som man klickade fram bilder, och så Kalle Anka förståss som du inte kunde läsa själv Bolibommpa någon gång i veckan om ni fick ha TV på rummet. Inte att förglömma att Eva bajsade på sig och du och Håkan höll på att förgås. Voj, voj. Tur med moderna tider. Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. En kusin som vill ta sin uppgift på allvar ordnar givetvis samtliga säsonger av Dexter! Tänker också på Sons of anarcy - om ett mc-gäng i USA (tre säsonger). Samt kanske Boardwalk empire (Steve Buscemi om hur maffian växte fram i USA med Al Capone och co) (en säsong finns).

    Kommer och hälsar på om jag håller mig kry här framåt påsk!

    Kramar,
    Kina

    SvaraRadera
  3. 0,02 låter som strålande nyheter, samt att vinterkräksjukan är borta!

    Låter bra att Kina fixar Dexter, de där iso-filerna är nymodigheter som inte ens jag begriper(!).

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej Mika!

    Vi väntar på Joe och Tua. Carina och Ebba är också här. Hoppas de kommer snart!

    Håll ställningarna och sköt om dig!

    Kramar från Eivor, Tore, Carina och Ebba

    SvaraRadera
  5. Hej på er!

    Skönt å höra att kräksjukan e förbi,då vågar vi på oss ett besök.
    Trist för er med en påsk på sjukan,men ni har ju lite å sysselsätta er
    med ändå....
    Peter ser jag inte så mkt av nuförtiden,han sitter i sin nybyggda bastu
    å myser!! Vårt "never ending story" projekt e färdigt,sköönt.

    Han har lyckats lura barnen att det e skönt å basta,de får saft i bastun..kul! Då måste ju pappsen få en öl...rättvist ska det va`!

    Ta hand om varandra där så ses vi snart!!!
    Kramar från Vickan å Peter

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Peter och Roger sitter å laddar för skotertur med fiske med barnen. Ryggsäcken packad och skotrarna är lastade. Vädret är helt galet... Strålande sol och blåsigt, nästa minut mulet och full snöstorm. Alltså, klassiskt aprilväder i Kiruna.

    Vilken tur att du har yngre släktingar som kan dagens teknik. Jag har inte ens hört talas om allt som skrivs här på bloggen.

    Hoppas att du får må bra och att ni orkar klämma någon serie tillsammans i helg. Själv har jag letat fram "Tisdagarna med Morrie". Ser att jag köpt den år 2000,så det är dags att läsa om den.

    Åker iväg mot stugan imorgon. Vi ses.
    Kram Lenita

    SvaraRadera
  7. Satt o slösurfa som det heter och råkade se en artikel om att Bert Karlsson blev rörd till tårar av en ex. missbrukare som sjöng i programmet "Talang" igår, jag kollade in klippet och blev även jag genast tårögd av den Cornelis lika sångaren med glimten i ögat..Maja tyckte jag var konstig.. nåväl lyssna själv han heter Jon Wallner, youtubeklipp...http://www.youtube.com/watch?v=NTCBgnVgu1A

    SvaraRadera