måndag 18 april 2011

Stugpermis

Lena träder in som läkare denna vecka, och hon är nöjd med hur värdena ser ut. Vita blodkropparna ligger på 1,4 idag.

Helt OK att åka på permis idag så vi åkte till stugan där Monne planterade lökar och jag satt i lä på bron. Dock måste jag hålla mig undan från direkt sol eftersom man är känslig då man fått cellgiftbehandling. Matte passade på att ansluta i stugan då hans baciller fick vara utomhus.

Skönt att äta vanlig mat hemma, sjukhusmaten består till 70% av husmanskost från 50-talet. Fläsklägg och rotmos till lunch idag, äter någon sådant fortfarande? Vi lever ju i västvärlden, vi behöver inte äta sådant.

Lite trist och komma hem och så är det tomt i huset. Barnen uppe i Vakkakoski hos Tobbe och Nina.

Älvfåran öppen, gräset färdigt att krattas


12 kommentarer:

  1. Hej har ni alldeles snöfritt i Sävast. I Kassa fick vi plumsa på stugtomten, sedär vilken skillnad mellan norr o söder. Skönt att du har fått njuta av frisk luft i stugan, och att doktorn är nöjd med sin patient då är Monica och mor också nöjda. Har doktorn pratat om nästa cellgiftsbehandling (dummordet) Hoppas ni båda sover gott efter utflykten. Kram Svär-Mor

    SvaraRadera
  2. Nja, kanske ny benmärgskoll nästa vecka, hemförlovning några dagar och sedan nästa behandling (när de fått benmärgssvaret).

    Ungefär så...

    /Mika

    SvaraRadera
  3. Go kväll!

    Härligt med permis så ni fick åka ut till erat smultronställe, håller med om maten det är nog bara dom som åt den maten på 50 talet som äter det nu oxå.
    Vi var till stugan i helgen, otroligt lite snö gräsmattan nästan helt framme på framsidan, söderläge, och mkt vatten på isen och snabba väderväxlingar men vi fick ändå mkt gjort där.
    Hörde på radion tidigare idag att våren är 2 veckor tidigare i år och det stämmer nog.

    Styrkekramar till er båda

    SvaraRadera
  4. Hälsningar från Kiruna, som tog emot med friska vindar. Vägen är avstängd mellan Björkis och Gränsen, vi hoppas det lugnar sig till imorgon. Vi hade tänkt ta oss till Abisko och pimpla lite. Malte hoppas på stora rödingar.

    Vi håller tummarna för positiva provsvar, Påskkramar till er båda.

    SvaraRadera
  5. Alltså, sån där mat är dödsinne nu i Stockholm. Här ska alla göra rotmos, långkok och syltinlägg - taget från sin kolonilott förstås. Tant är det hippaste man kan vara!

    Ingen tröst direkt, men..

    Fint att ni varit i stugan! Själv har jag i vanlig ordning grämt mig över att jag fick "bara" B på hemtentan. Varför lär man sig aldrig att tagga ned på kraven ensnär tusen andra saker känns viktigare? Vem bryr sig om de sketna betygen ändå.

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Rotmos och fläsklägg är toppen! Vi gör fläsklägg men med potatismos eftersom Tore inte vill ha rotmos.

    Idag kommer Joe och Tua till mitt jobb, vi skall ut och köpa handskar och sen till kinarestaurangen för att äta innan de sätter sig på tåget hem.

    Själv är jag ganska förkyld och knaprar på Naprosyn för att hålla mig uppe.

    Hoppas ni får permis idag också!

    Kramar Eivor

    SvaraRadera
  7. Det ser fint ut i stugan. Våren börjar komma så smått. Är i Dublin denna veckan. Varit ute och sprungit två mornar i rad i kortbyxor och t-shirt längs stranden. Känns skönt i solen.

    SvaraRadera
  8. Mamma: stanna hemma istället för att knapra Naprosyn! Ingen vinner på att du jobbar när du är sjuk.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Kände mig som en fosil efter rotmosinläggen. Vågade knappt yppa sin dragning till maträtten förrän bekräftelsen kom att det tom är inne numer, .. tack för det !
    Mikke, .. sol o värme har den fördelan att det blir behagligt i skuggan så jag stöttar dig när du vill undvika solen av minst två skäl.
    Spåren av vinterns järnhand visar sig tydligt då man står på stegen och blickar över krackilerade takpannor, .. men ska nog vara fixat på en par kvällar innan V50´n styr mot döttrarna o barnbarn i Östersund.

    SvaraRadera
  10. Oj vad fint det såg ut vid stugan!

    Jag har skickat lite hembränt med posten i går. Hoppas det kommer fram ordentligt, men annars kan ni ju kanske kontakta era gamla kompisar på brevspårningen.

    Det ska bara vara att ladda ner programmet VLC på http://www.videolan.org/vlc/ och sen tuta och köra. Om inte, hör av er bara så ska jag försöka hjälpa till, ibland behöver man packa upp filerna (om det är ett gäng med liksom småfiler) då ställer man sig på den som heter nummer 1 och så högerklickar man och väljer "packa upp här" eller liknande. Sen väntar man tills allt packats upp och då dyker det upp en filmfil.


    Lägg över det ni vill kolla från USB-minnet till datorn först så blir det inte så segt. (Jag har skrivit allt detta där i följebrevet, men skriver ju så fult så tänkte det var bäst att repetera.)

    Jag försöker kika förbi framåt helgen om jag är oförkyld och ni pigga.

    Häls,
    Kina

    SvaraRadera
  11. Vad härligt Kina, vilken överraskning! Vi skall ta tag i nedladdning mm under morgondagen, vi hade inte VLC nu.

    Tusen tack.

    /Mika

    SvaraRadera
  12. Alltså, ni kommer ha en komplett utbildning i social medier, modern IT och så vidare när den här sjukhusvistelsen är över. Totalt i framkant! Känner mig lite stolt faktiskt, att ni nästan blivit lika nördiga som jag.. ;)

    Resan är bokad, ska bli fint att komma igen! Skönt med påsk också!

    Kramar

    SvaraRadera